Je rezidentní parkování řešením?

V listopadovém Severníku se objevila nenápadná zmínka o tom, že i v naší městské části má její vedení v úmyslu zavést takzvané rezidentní parkování. Pro objasnění, je to něco jako modré zóny v Praze. V určitých lokalitách tedy zaparkují jen ti s trvalým bydlištěm a příslušným povolením. S ohledem na stále se zhoršující podmínky pro parkování a narůstající šikanu řidičů ze strany města (viz např. Strážníci v Brně budou častěji odtahovat špatně parkující auta) se v tomto článku chci zamyslet nad tím, zda je rezidentní parkování skutečně tím ideálním řešením.

V Praze vyvolaly takzvané modré zóny řadu kontroverzí. Na jednu stranu mohli všichni obyvatelé s trvalým pobytem zaparkovat. Na druhou stranu měli problémy ti, kteří se nově přistěhovali a neměli ještě vyřízený trvalý pobyt. Problém měly také firmy – díky modrým zónám neměli zákazníci kde parkovat. Stejné problémy měli řemeslníci přijíždějící za svými zákazníky. Firmy pak hledaly komerční prostory v těch městských částech, kde se dalo parkovat i bez povolení.

Výše popsaných problémů se pak obávám i u nás. V principu s rezidentním parkováním nemám problém. Ba naopak, určitě pomůže obyvatelům městské části s trvalým pobytem. Jenže tu bydlí také spousta občanů, co zde trvalý pobyt přihlášený nemají. A celkově je parkovacích míst kriticky málo. Pokud tedy zavedeme modré zóny, co to způsobí? Vytvoří se parkovací místa pro naše občany. Řidiče bez trvalého pobytu to vyžene do okolních ulic nebo městských částí a samozřejmě to způsobí komplikace řemeslníkům, kteří budou do modrých zón přijíždět, a rovněž budou mít problémy firmy se stáním pro své klienty.

Nelze tedy dle mého názoru zavést rezidentní parkování jako samostatné opatření. Modré zóny musí být součástí uceleného a komplexního řešení parkování v městské části. Pokud pro určitou skupinu obyvatel zavedeme nějaké zvýhodnění, musíme nabídnout řešení i pro ty ostatní. Jestliže z jednoho místa vytlačíme některé řidiče, musí být v rámci modrých zón vyhrazena placená parkoviště pro auta bez povolení (řemeslníky, návštěvy apod.). Zároveň se musí navýšit celkové množství parkovacích míst v městské části tak, aby mohli zaparkovat i řidiči bez povolení (byť například na vzdálenějším parkovišti).

Vnímám pozitivně snahu vedení městské části o řešení problematiky parkování. Zavedení rezidentních zón bez ucelené koncepce této problematiky však podle mého bude pouze kosmetickým řešením, které určité skupině obyvatel pomůže a druhé zkomplikuje život.

Autor Jan Mandát 22 Článků
Právník, 33 let. Zastupitel MČ Brno-sever v letech 2010–2014, bývalý předseda sportovní komise a člen kontrolního výboru, nestraník. Zakladatel občanského sdružení Živé Brno.

9 Comments

  1. Kdo nemá trvalé bydliště ať zaparkuje na zachytném parkovišti na okraji Brna a po Brně se pohybuje pouze hromadnou dopravou. Dobrou inspirací pro organizaci automobilové dopravy a MHD je určitě město Vídeň. Na jedné straně město zavedlo striktní systém omezení dopravy a parkování v městkých čtvrtích, na druhé straně udělalo MHD finančně dostupné i pro nízkopříjmové skupiny obyvatel. Brno má kvalitní systém MHD, pokud to bude i za rozumnou cenu lidé nebudou mít potřebu využívat auta. Samozřejme nutností je vytvořit systém záchytných parkovišť na okraji Brna. Užitečné by bylo také dobudování systému cyklostezek. Zdraví

    Lubor Lacina, zeiberlichova 72, Brno – Soběšice

    • Dobře, doufám, že to vysvětlíte i rodině s malými dětmi, která k vám přijede na návštěvu. Takže budou spící děti a množství zavazadel na okraji Brna překládat do MHD? Myslím, že podruhé už nepřijedou. Velmi sobecké uvažování, že jako rezident mám právo na parkování před domem, zatímco ostatní toto právo nemají. Skončí to tak, že ani vy už v Brně nezaparkujete jinde, než před vaším domem, nebo na placeném parkovišti, které se ale v okrajových částech prakticky nevyskytují. Pokud bude v celé ČR zavedeno rezidentní parkování, tak auto budete mít ve finále úplně k ničemu.

  2. Dobrý den, je celkem úsměvné, že rezidentní parkování by mělo být, dle dřívějších informací, zavedeno na jaře tohoto roku, ale žádné přesné informace, jsem nikde nebyl schopen najít. Co třeba v případě, že člověk má více aut co používá? Osobně mám auto i firemní, s kterým parkuji před domem v Černých Polích. Co potom? Dostanu na toto auto kartičku, když jsem rezident? Co v případě, že bydlím s osobou, která trvalé bydliště v Brně nemá. Moho si i na ni vzít kartičku na parkování? Bude to nějak omezeno? Bude se nějak platit za místa? Je to strašne jednoduché říct „zavedeme parkovací zony pro rezidenty“, ale nikdo neřekne a ani nikde nenapíše další důležité informace. V tomto případě radnice moc není příliš aktviní.

  3. parkování na Lesné
    Ráda bych upozornila, že na ulici Okružní, kde má sídlo firma“ vše do školy“ na Okružní 834/29a Brno – Lesná , kde se chodník stává jejich parkovištěm. Když jezdí maminky s kočárkama , musí uhýbat autům, která naváží další zboží, nebo zákazníci si jedou pro zboží,nebo pejskaři musí také uhýbat.Když tam bylo Carino, nikdy tam žádné auto nestálo i když policie jezdila na kontroly, vždy stáli na silnici.To stejné taxi , také stálo na silnici.Prodavačky jsou ještě drzé, když je člověk upozorní, že chodník není silnice a není označen vjezd povolen. To stejné je i u Vinotéky, která sídlí hned vedle. Majitelé si také nechají dovážet vše až pod nos.Člověk aby se bál chodit po chodníku. Měla by tam být dopravní značka zákaz vjezdu. Kolem parků také začínají parkovat auta,. Zanedlouho bude z této ulice veřejné parkoviště.
    Dělejte něco proti takovému chování. Stačí, že nám na černo postavili před domem Zverimex.
    Policie nic proti tomu nedělá, kašle na to ,hlavně že dávají pokuty za špatné parkování ve městě, ale tady ne.Kolem celé Okružní jsou nevhodně umístěny reklamy , za které by tito majitelé měli platit poplatky.Ve středu města jsou na stožárech veřejného osvětlení a je to čitelné, nikoho to neohrožuje, a není to drahé .Lesná se stává odpadem pro podnikatele.Kdyby tak na jejich pozemku někdo parkoval a nebo postavil strašně ošklivou reklamní tabuli , to by nadávali a hned by dojela policie.. Zahraniční auto, které tam neustále parkuje, je cizinec, doma v Holandsku by s ním pěkně vyběhli.
    Eva

  4. Jako student jsem znechucen z toho, jak jsme dokonce i některými představiteli města/městských částí otevřeně napadáni. Než nás z města vyženete, bylo by dobré nám a dalším dojíždějícím zajistit nějaký přijatelný alternativní způsob parkování (i přesto, že volíme v jiném městě/kraji). K tomu, abych si zde někdy zavedl trvalý pobyt, tedy rozhodně moc motivován nejsem.

  5. Vít Překvapuje, že představitelé jednotlivých čtvrtí se chtějí mstít na vlastních obyvatelích tím že budou vybírat peníze za to že máte auto a přitom velmi dobře ví, že ve vlastních čtvrtích nejsou místa pro všechny místní. Rozumné by bylo rezidenti by měli parkování zdarma a poplatky by platili podniky /které by si mohli postavit garáže/ a mimobrněnští. Za vybrané peníze by se postavily sběrná parkoviště u konečných stanic hromadné dopravy.

  6. Skrytym smyslem omezeni parkovani asi je omezit v teto zemi podnikani.Podnikat bez aut uz nejde. Cili tlak cizich konkurencnich sil? Pokud lide musi parkovat na okraji mesta,nejspise jim auto rychle ukradnou nevitani, mene majetni, treba i z jinych, chudsich zemi ci lokalit. V.H.

  7. Dobrý den. Bydlím na Lesné již 20 let a musím uznat, že s parkováním je to rok od roku horší a horší. Navíc pracuji na směny, tedy když se vracím ze za zaměstnání domů okolo 23h jsem absolutně bez šance zaparkovat. Nezbývá mi než nechávat auto v zákazu stání, kde se mi už několikrát stalo, že na mne ráno za stěračem čekala pokuta. Takže za mne rezidentní parkování naprosto ANO !!!!!!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..