Připomínky k programovému prohlášení nové koalice v Brně-severu

Před krátkou dobou došlo ke změně ve vedení MČ Brno-sever, viz Brněnský deník. Nová koalice má od 2. července rovněž i své programové prohlášení. Dovolím si k tomuto dokumentu prezentovat několik připomínek, viděných očima bývalého zastupitele.

Programové prohlášení je jedním ze zásadních dokumentů, kterým vedení obce popisuje své budoucí záměry a to v rovině obecné i konkrétní, a slouží jednotlivým členům koalice i občanům jako jeden z nástrojů kontroly.

Prohlášení nové koalice (Programové prohlášení rady MČ Brno-sever 2015–2018 [.pdf]) reaguje na aktuální problémy městské části a zjevně neslibuje ani příliš nesplnitelného. Některé body jsou však poněkud zvláštní a jiné zásadní problémy zase naopak toto prohlášení vůbec neřeší.

Nová koalice například chce vytvořit systém dotací pro sportovní a kulturní akce. Dovolím si podotknout, že funkční a efektivní systém byl již vytvořen ve volebním období 2010–2014 a dotace dostaly nejen jasná pravidla, ale rovněž došlo k navýšení objemu čerpaných peněz, více např. v článku Podpora sportu v městské části Brno-sever. Na zavedený systém je možné bez problémů navázat a sliby zavedení zavedeného jsou tedy poněkud liché. Koaliční strany by se měly spíše zabývat otázkou, jak významněji navýšit objem finančních prostředků určených právě pro sportovní a volnočasové aktivity dětí a mládeže.

Programové prohlášení dále slibuje vybudování osvětlení v Čertově rokli na Lesné a rovněž v husovickém parku Marie Restituty. Osvětlení takzvaného „Hřbiťáku“, po kterém volají husovičtí od dob, kdy jsem byl ještě malé dítě, je jistě prospěšným záměrem. Osvětlení Čertovy rokle, která slouží přes den jako prostor pro vycházky a sportovní aktivity, a v noci do ní téměř nikdo nechodí, je poněkud bezúčelným krokem, který by zbytečně stál peníze, použitelné jinde.

Občanům je slibována otevřenost a komunikace mezi radnicí a občany. To je samozřejmě v pořádku, ve výčtu opatření ale schází online přenosy ze zastupitelstva. V minulosti často diskutované, dosud však stále nerealizované. Zastupitelstva bývají v době, kdy je většina občanů v práci, mnozí by však tuhle dnes již běžnou formu uvítali. Jistě by nebylo technicky a finančně náročné zařídit pro tyto občany online přenos. Dle informací, které mi poskytl Ing. Erik Měkyna (TOP 09), na Brně-středu s kolegy zrealizovali kvalitní video přenos během jednoho dne v ceně prvotních nákladů tří tisíc korun, a to z pozice opozice. To následně přimělo i tamní koalici začít plnit sliby a přenos z následujícího zastupitelstva již realizovat oficiálně.

Ale teď k tomu chybějícímu. V programovém prohlášení jsem nenašel pro Brno-sever naprosto zásadní věc, a to záležitost parkování. Problémy s parkováním jsou v celé naší městské části a nejvýrazněji trpí nedostatkem parkovacích míst obyvatelé Černých Polí a Lesné. Je možné pozorovat průběžně narůstající počet automobilů v ulicích, parkování je na Brně-severu horší každým rokem. V minulém volebním období se toho bohužel pro parkování příliš neudělalo, snad jen vyjma plánované výstavby parkovacích míst v rámci rekonstrukce Freundschaftu (Merhautova 13). Bylo by smutné, kdyby nové vedení městské části pokračovalo v trendu neřešení parkování. Je přitom tolik způsobů, jak se dá parkování řešit. Od změny organizace dopravy prostřednictvím dopravního značení, budováním nových parkovacích stání nebo výstavbou parkovacích domů. Občané Černých Polí by mohli pro parkování využívat například velké množství volných ploch v oblasti kasáren, viz článek Co s kasárnami v Černých Polích? Domnívám se, že městská část potřebuje v oblasti dopravy vlastní koncepci, a nemůže se jen spoléhat na řešení ze strany vedení města Brna. To průběžně v centru staví potřebné parkovací domy, na ostatní městské části se však bohužel nedostává. Nezbývá tedy doufat, že nová koalice tento problém chce řešit, a že problematiku parkování pouze opomněla do programového prohlášení zahrnout. V opačném případě se bude dál parkovat po trávnících, chodnících a v křižovatkách. Nebo pak můžeme na automobilovou dopravu jakožto na jeden z moderních způsobů přepravy zapomenout, a vedle MHD vozit děti do školek a škol takzvaně „na štangli“ kola a babičku na cestu k lékaři za kolem v přívěsném vozíku.

Autor Jan Mandát 22 Článků
Právník, 33 let. Zastupitel MČ Brno-sever v letech 2010–2014, bývalý předseda sportovní komise a člen kontrolního výboru, nestraník. Zakladatel občanského sdružení Živé Brno.

1 Comment

  1. Buďte tak laskav a chvíli si počkejte. To co se v naší městské části neřešilo dlouhé roky byste chtěl mít hotovo hned. Parkování se logicky zhoršilo vlivem vnitřní zástavby, kterou dnes nelze zbourat. Tak jednoduché to není a vy to víte, ani to nikdo nikomu ze dne na den nesliboval pane Mandáte. Řekl bych, že jenom prudíte..

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..